Möt Lord John Grey

Lord John Grey

Lord John är en ståndaktig och hedervärd Brittisk undersåte som slits mellan en djuplodande känsla av familjeplikt och en stark moralisk kompass om vad som är rätt och fel. Han är pojkaktigt snygg med en överklass uppfostran - den perfekta gentlemannen. Men, en skandal i det förflutna har förvisat Lord John till en oönskad plats som guvernör över ett ödsligt fängelse i norra Skottland och en obesvarad kärlek gör honom till fånge i sin egen passion.

Lord John Grey och Jamie träffades första gången i närheten av Prestonpans (avnitt 209 - Je Suis Prest) när den unge Lord John försökte överfalla Jamie och ta honom som fånge - vilket inte var så lyckosamt.
  "Jag har dig att tacka för mitt liv", sa han formellt. "Jag skulle föredra att inte behöva bära på den tacksamhetsskulden, men som läget är måste jag acceptera den. Jag hoppas kunna återbetala den någon gång i framtiden, och när den saken väl är avklarad...." Ynglingens röst darrade av undertryckt hat. Känslorna tog överhanden och han glömde bort sitt formella sätt "Då tänker jag slå ihjäl dig."
  Jamie reste sig i sin fulla längd. Ansiktet var lugnt och röjde inte ett spår av skämtsamhet. Han bugade allvarligt för sin fånge. "I så fall kan jag bara hoppas att vi inte ses fler gånger", sa han.
  Pojken rätade på sig och återgäldade avmätt hans bugning. "En Grey glömmer inte en skuld", sa han och försvann in i skogen med Kincaid och Ross i hälarna.
"Slända i bärnsten" Kapitel 36 Prestonpans

Nu möter de varandra igen i Ardsmuir-fängelset där Jamie är fånge och Lord John nytillträdd guvernör.

Lord John Grey spelas av den australiensiske skådespelaren David Berry.
Här finns mer information om karaktärerna i säsong 3.
Läs mer om Avsnitt 303 All Debts Paid







Den unge William Grey



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sam Heughan kommer till Sverige

Premiär för säsong 6

Q&A med Sam Heughan